tisdag 20 oktober 2009

Arbetsgivarintyg/betyg

När jag gick igenom min mapp med betyg och intyg insåg att jag missat att jag inte fått någotdera från min förra arbetsgivare. Ringde till dem, men då ingen av mina gamla chefer är kvar så kan jag endast få ett arbetsgivarintyg och inte något betyg. Tråkigt, men det är inte något att göra åt. Tur i oturen är att det kommer att framgå att jag arbetat som konsult åt min nuvarande arbetgivare och de skulle ju inte ha anställt mig om de inte varit nöjda med mig.

Många har inte klart för sig skillnaden mellan betyg och intyg:
  • Arbetsgivarintyg talar om när du varit anställd och vilka arbetsuppgifter du haft.
  • Arbetsbetyg talar om hur bra du varit på ditt arbete.
  • Dessutom finns det ett särskilt arbetsgivarintyg som A-kassan kräver vid arbetslöshet, men det är en särskild blankett som fylls i vid behov av den f.d. arbetsgivaren. Det intyget innehåller en massa som t.ex. antal arbetade timmar under en viss period, samt information om lön och andra ersättningar.
Tips:
  1. Glöm inte att begära intyg och/eller betyg när du slutar en anställning
  2. Ha koll på att intyg/betyg faktiskt kommer, det har en tendens att vara lågprioriterat hos f.d. arbetsgivare så man kan få tjata.
  3. Ha en särskild pärm eller mapp där du förvarar alla original av betyg och intyg från skolor, arbetsgivare och kurser. (Vissa rekommenderar t.o.m. att man förvarar sådana handlingar i bankfack eller brandsäkert skåp.)
Det är lätt att glömma att begära ett betyg när man går direkt från en arbetsgivare till en annan och har man otur är det inte bara ens gamla chef som slutat när du behöver intyg och betyg, det gamla företaget t.o.m. upphört att existera och då kan du sakna papper på flera år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar