söndag 24 januari 2010

Anpassa CV

Det personliga brevet är säljbrevet, det som talar om varför du är den bäste för jobbet. Ditt CV ska stödja säljbrevet och visa att dina erfarenheter är värdefulla för det jobb du söker.

Tidigare när jag sökt jobb så har jag skrivit ett personligt brev som har anpassats efter det jobb jag sökt men mitt CV har alltid varit detsamma. Det är väl OK om det är samma typ av jobb man söker hela tiden.

Nu så söker jag administrativa jobb men med lite olika inriktningar och jag har börjat att även anpassa mitt CV för de olika jobb jag söker. Utefter vad det är för tjänst jag söker så väljer jag vad det är för olika erfarenheter i mina tidigare anställningar jag lyfter fram. En erfarenhet som är näst intill oviktig för en tjänst kan ju vara betydande för en annan. Det handlar om att tona ner det som inte har så stor betydelse och lyfta fram det som är viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar